DOI: 10.17473/LawArt-2023-4-2
This article aims to discuss Guimarães Rosa’s novel Grande Sertão: Veredas and Kleber Mendonça Filho and Juliano Dornelles’ film Bacurau focusing, respectively, on Zé Bebelo’s trial in the novel and the cut-off heads of foreigners in the film. Both narratives take place in the sertão, but the issues they address ...
di Vera Karam de Chueiri, Universidade Federal do Paraná - UFPR
DOI: 10.17473/LawArt-2023-4-3
A partire dalla seconda metà dell’Ottocento, la sessualità femminile fu al centro di un complesso intreccio tra il discorso medico e quello giuridico al fine di iscrivere il corpo della donna in una fitta maglia di prescrizioni definita dalla sua “naturale” funzione di moglie e di madre. All’interno di questa prospettiva, ...
di Francesco Serpico, Università degli Studi del Molise
DOI: 10.17473/LawArt-2023-4-4
The paper offers some reflections on the productivity of complicated entanglements of art and law for those engaged with contemporary challenges of legal pluralism. The context for these reflections is Canada, with its fraught colonial history, and the legacy of its (non)engagement with Indigenous peoples and their legal orders. Here, situated in ongoing ...
di Rebecca Johnson, University of Victoria
DOI: 10.17473/LawArt-2023-4-5
The historical window opened by President Macron in Ouagadougou on November 28, 2017, preparing the path toward the restitution of African cultural heritage objects currently held in French national collections, has established a new era in cultural relations between the North and the South of the planet. The issue of providing the financial, legal, and ...
di Manlio Frigo, Università degli Studi di Milano
DOI: 10.17473/LawArt-2023-4-6
The last decade has been characterised by a growing attention to the criminal dimension of the art and antiquities market. This process culminated in the adoption of the first suppression convention aimed specifically at cultural property trafficking ever entered into force, after the failed attempts dating back to the Eighties and Nineties. After briefly ...
di Arianna Visconti, Università Cattolica del Sacro Cuore
DOI: 10.17473/LawArt-2023-4-7
The ubiquity of art collections is not a new phenomenon. There are many reasons for that: personal interest, aesthetic pleasure, investment, study, social prestige, decoration and, of course, safeguarding cultural heritage. Despite the indisputable relevance of art collections to culture and the economy, collections have not been studied a lot in the legal ...
di Marcílio Toscano Franca Filho, Universidade Federal da Paraíba; Gustavo Tanouss de Miranda Moreira, Universidade Federal da Paraíba
DOI: 10.17473/LawArt-2023-4-8
Lo scritto si propone di indagare il fenomeno dei non fungible token nel mercato dell’arte. Dopo una definizione dei termini tecnici rilevanti, gli Autori si soffermano sulle multiformi opinioni sorte in merito alla natura giuridica di tali strumenti di circolazione della ricchezza. La disamina consente di superare, in buona parte, lo stringente problema ...
di Giampaolo Frezza, Libera Università ‘Maria SS. Assunta’ LUMSA, Palermo; Pietro Virgadamo, Libera Università ‘Maria SS. Assunta’ LUMSA, Palermo
DOI: 10.17473/LawArt-2023-4-9
DOI: 10.17473/LawArt-2023-4-10
L’ampia produzione scientifica e saggistica di Claudio Magris, pur affrontando principalmente i temi della critica letteraria che appartengono fortemente alla vocazione accademica dell’Autore, si segnala anche in modo mirabile per l’attenzione profonda, sagace e originale con cui viene indagato il fenomeno giuridico. In particolare, nella narrativa e nei saggi di impegno civile, ...
di Andrea Errera, Università degli Studi di Parma
L’articolo intende sottolineare come i temi legati alla legge e alla giustizia, nell’ambito della musica popolare, siano ben presenti nel blues. Questi temi si ripresentano nel rock’n’roll, che d’altronde ha le sue radici proprio nel country, nel folk e nel rhytm’n’blues. Si segue in particolare lo sviluppo del ‘classico’ I Fought the Law, ...
di Riccardo Ferrante, Università degli Studi di Genova
La giustizia consensuale come strada per il bene comune trova una rappresentazione iconografica in un’opera di oltre settecento anni fa. Il grande affresco di Ambrogio Lorenzetti, nella Sala della Pace del Palazzo Comunale di Siena, ricostruisce in senso allegorico un ideale di Giustizia che unisce in modo complementare la funzione dello ius dicere alla valorizzazione della risoluzione dei ...
di Sara Occhipinti, Foro di Firenze