DOI: 10.17473/LawArt-2022-3-1
DOI: 10.17473/LawArt-2022-3-2
El mercado del arte antiguo está regulado en España por la Ley de Patrimonio Histórico español. Dicha ley establece que la protección de los bienes de interés cultural es consecuencia de su declaración como BIC y ello implica una serie de efectos, entre otros, la prohibición de su exportación para su ...
di María Encarnacíon Roca Trías, Universidad de Barcelona
DOI: 10.17473/LawArt-2022-3-3
La vicenda giudiziaria che contrappose il soprano Rosetta Pampanini e la radio italiana (Eiar) negli anni 1938-1940 presenta tratti singolari. La controversia portò alla prima decisione della Cassazione sui diritti degli artisti interpreti ed esecutori, in una fase decisiva della loro disciplina. I giudici si occuparono, infatti, dei problemi suscitati dalla ...
di Giovanni Chiodi, Università degli Studi di Milano-Bicocca
DOI: 10.17473/LawArt-2022-3-4
Optical constitutionalism must seek to ensure not only the mere hidden existence of the vulnerable, but also their visibility or, in other words, their right to see and be seen, to transit, to occupy public spaces. However, constitutional processes characterized by hegemonic bias often try to reinforce processes of exclusion and concealment. To think about these ...
di Douglas Antonio Rocha Pinheiro, Universidade de Brasilia
DOI: 10.17473/LawArt-2022-3-5
Il saggio, che intende indagare gli intrecci e le commistioni tra pensiero giuridico, filosofia e linguaggio cinematografico, si propone di ridurre a modelli descrittivi i vari fenomeni trattati allo scopo di rilevare similarità strutturali tra di essi. È una ricerca interdisciplinare volta ad evidenziare l’idea che l’attività umana, ...
di Francesco Gambino, Università degli Studi di Macerata
DOI: 10.17473/LawArt-2022-3-6
Legal sightseeing denotes the ‘eventisation’ of international law: international courthouses stage public photo exhibitions and offer audio tours, international lawyers partake in film festivals, and the buildings of international organisations have become top tourist destinations. We zoomin on these encounters and ask how international law is presented ...
di Sofia Stolk, T.M.C. Asser Instituut/University of Amsterdam; Renske Vos, Vrije Universiteit Amsterdam
DOI: 10.17473/LawArt-2022-3-7
The study of two portraits of the jurist Michele Perremuto († 1806) provides original visual perspectives on the transformations affecting the figure of the jurist between the second half of the 18th century and the early years of the 19th century, an age of transition from the context of the late Ius Commune towards the age of the codification of law.
di Giacomo Pace Gravina, Università degli Studi di Messina
DOI: 10.17473/LawArt-2022-3-8
This paper presents the need to combine colonial photography with food history and analyse how important it was for Europeans to represent themselves in photographs when celebrating a white dining culture in Africa. It shows how self-representation was part of a visual global order, the creation of an African stereotype and how food played an integral part of ...
di Diana M. Natermann, Universität Hamburg
DOI: 10.17473/LawArt-2022-3-9
At the end of the 15th century, the Sala dell’Udienza of the Collegio del Cambio in Perugia was decorated thanks to the collaborative work of two of Renaissance Italy’s leading intellectuals, both profoundly linked to the city: Perugino (at that time defined as “the best painter in Italy”), and the humanist Francesco Maturanzio. On the basis ...
di Stefania Gialdroni, Università degli Studi di Padova
DOI: 10.17473/LawArt-2022-3-10
DOI: 10.17473/LawArt-2022-3-11
DOI: 10.17473/LawArt-2022-3-12
DOI: 10.17473/LawArt-2022-3-13
di Massimo Meccarelli, Università degli Studi di Macerata
DOI: 10.17473/LawArt-2022-3-14
Il lavoro intende ripercorrere le vicende processuali che hanno riguardato le opere di “Fiumara d’arte”, inizialmente considerate alla stregua di meri abusi edilizi e, successivamente, riqualificate come vere e proprie opere d’arte: la storia di come (anche) il diritto ha contribuito alla nascita del “Primo Parco naturale d’arte ...
di Maria Teresa Arena, Corte d'Appello di Messina